شنبه 4 آذر 1396
01

002

003

004

005

006

آهن

meat

نیاز روزانه

مردان: 7/8 میلی گرم

زنان: 8 /14 میلی گرم


آهن یک ماده معدنی ضروری برای تمام سلول‌های بدن است. هر چند به مقدار بسیار اندک مورد لزوم است. آهن جزئی از مولکول هموگلوبین را تشکیل می‌دهد و نقشی عمده در انتقال اکسیژن در سراسر بدن  دارد. آهن همچنین جزئی از میوگلوبین است و در آزاد شدن انرژی از گلوکز و اسیدهای چرب در روده نقش دارد.

جذب آهن نیازمند اسید معده است تا به شکلی درآید که به بهترین وجه قابل جذب باشد. جذب آهن از فرآورده‌های حیوانی در رژیم غذائی ساده‌تر از غذاهای گیاهی صورت می‌گیرد. با این حال معلوم شده که وجود ویتامین c در بدن، جذب آهن را از غذاهای گیاهی افزایش می‌دهد. در صورت نیاز بیشتر بدن به آهن، جذب آن هم بیشتر می‌شود. مثلاً زنان باردار، دختران نوجوان، مبتلایان به کم خونی، و افرادی که به دلیلی مثل خونریزی قاعدگی زیاد، خونریزی پس از زایمان یا خونریزی ناشی از جراحی یا آسیب، خون از دست داده‌اند.

کمبود آهن

این کمبود بیش از همه در نتیجه مصرف کم ایجاد می‌شود. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین و سهل‌العلاج‌ترین مشکلات تغذیه‌ای در جهان است. زنان باردار و شیرده، زنانی که به تازگی مادر شده‌اند، شیرخواران و کودکان، زنان در سن بروز قاعدگی به خصوص دختران نوجوان، و سالمندان به دلیل تغییرات در سرعت متابولیسم، در معرض بیشترین خطر قرار دارند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌گردند و به آن‌ها شیر خشک یا غذاهای کمکی تهیه شده از غلات بدون غنی‌سازی با آهن داده می‌شود، نیز ممکن است دچار کمبود آهن شوند.

گیاه‌خواران هم در معرض خطر کمبود هستند، زیرا مقدار آهنی که بدن از گیاهان جذب می‌کند، کم‌تر از میزان قابل جذب از گوشت است. کمبود آهن با کم‌خونی مشخص می‌شود. علایم و نشانه‌های کم‌خونی فقر آهن شایع هستند و عبارتند از: ضعف، رنگ پریدگی، خستگی و احساس غش، احساس سرما یا کرختی در انگشتان دست و پا به دلیل نامناسب بودن گردش خون، تنگی نفس، افزایش استعداد به عفونت‌ها، عملکرد نامناسب در محل کار، نرمی یا شکنندگی ناخن‌ها و تغییرات رفتاری.

کودکان خردسال مبتلا به کمبود آهن بسیار خسته به نظر می‌رسند و تمرکز اندکی دارند. حتی ممکن است دچار اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری دایمی شوند.

منابع مناسب آهن

آهن به صورت طبیعی در تمامی این غذاها یافت می‌شود و 100 گرم از هر کدام حاوی حداقل 2 میلی گرم آهن است

* اسفناج

* میوه های خشک

* جگر و قلوه

* گوشت قرمز

* زرده تخم مرغ

* ماکیان

* ماهی تون

* میگو

* ساردین

* حبوبات از قبیل: سویا، باقلا، لوبیا قرمز، نخود

1585 :تعداد دفعات بازید


Copyright © 2011 Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه ایران | دانشگاه